Τα προβλήματα στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη Βουλή από τον Τομεάρχη Υποδομών & Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ

Ερώτηση Χάρη Μαμουλάκη προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών

Τις αρρυθμίες που παρατηρούνται στην υλοποίηση του προγράμματος «Κινούμε Ηλεκτρικά 2» αναδεικνύει ο Τομεάρχης Υποδομών & Μεταφορών Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτής Ηρακλείου, Χάρης Μαμουλάκης, με την κατάθεση Ερώτησης προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών με την συνυπογραφή 8 Βουλευτών.

«Τα μηνύματα της αγοράς για την πρόοδο των μέτρων που αποσκοπούν στον εξηλεκτρισμό του στόλου των ιδιωτικών αυτοκινήτων στη χώρα είναι αμφιλεγόμενα» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Μόλις κάτι παραπάνω από το 17,5% των συνολικών εγκεκριμένων αιτήσεων έχει πληρωθεί, ενώ απόδειξη των δυσκολιών που αντιμετωπίζει το πρόγραμμα, είναι και η ίδια η τροποποίηση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης με την οποία προστίθεται η υποχρέωση της ολοκλήρωσης της αγοράς του νέου αυτοκινήτου έως και 12 μήνες μετά την ένταξη στο πρόγραμμα ανεξάρτητα από την υπαιτιότητα της εν λόγω καθυστέρησης. Οι παραπάνω εξελίξεις αναμφίβολα αναδεικνύουν τη μεγάλη υστέρηση διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας σε σχέση με τους αντίστοιχους ρυθμούς στις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες. Ο αρμόδιος Υπουργός οφείλει εξηγήσεις.».

Με την Ερώτηση υπενθυμίζεται επίσης ότι σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι εκπομπές CO2 από οχήματα ευθύνονται για το ένα πέμπτο του συνόλου των εκπομπών της ΕΕ και ότι ο Ευρωπαϊκός στόχος για την μείωση τους μέχρι το 2030  φτάνει το 55% σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα και ζητούνται απαντήσεις σχετικά με:

1) Ποιος είναι ο συνολικός αριθμός των αιτήσεων στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», ποιος ο αριθμός των εγκρίσεων και ποιος ο αριθμός των δικαιούχων που έχουν επιδοτηθεί από το παραπάνω πρόγραμμα.

2) Τι σκοπεύει να κάνει η κυβέρνηση με τους δικαιούχους του προγράμματος «Κινούμε Ηλεκτρικά 2» οι οποίοι δεν ολοκληρώνουν την αγορά νέου οχήματος εντός 12 μηνός, αλλά όχι με δική τους υπαιτιότητα.

3) Ποιος είναι ο μεσομακροπρόθεσμος σχεδιασμός για την επέκταση των πλήρως εξηλεκτρισμένων οχημάτων του ιδιωτικού στόλου της χώρας.

4) Σύμφωνα με το μέχρι σήμερα σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, πότε θα προκηρυχθεί το πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά 3 και με ποιους τρόπους θα διαφοροποιηθεί από τα προηγούμενα δύο προγράμματα.

Η σχετική ερώτηση

Θέμα: «Αρρυθμίες στην υλοποίηση του προγράμματος Κινούμε Ηλεκτρικά 2»

Κατά τις προγραμματικές δηλώσεις της νέας κυβέρνησης ο κ. Σταϊκούρας έθεσε την επέκταση της ηλεκτροκίνησης ως  έναν από τους κεντρικούς στόχους της νέας ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Συγκεκριμένα, ο κύριος Υπουργός εκθείασε το γεγονός ότι οι ταξινομήσεις καινούργιων ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων κυμαίνονταν κατά την ανάληψη των καθηκόντων του στο 10% επί των συνολικών πωλήσεων των Ι.Χ., ότι τον Ιούλιο του 2023 είχαν εγκριθεί 2.629 νέες αιτήσεις στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» και  ότι εκ των 19.000 αιτήσεων στο πρόγραμμα είχαν εγκριθεί (αλλά όχι εκταμιευθεί) 11.175. αιτήσεις για την υπαγωγή πολιτών στο εν λόγω πρόγραμμα. Έκτοτε, με ανακοινώσεις του στις 27 Οκτωβρίου του 2023, το Υπουργείο έχει παρουσιάσει αναθεωρημένα στοιχεία για την πρόοδο του παραπάνω προγράμματος κάνοντας λόγο για 3.767 νέες εγκρίσεις, 19.816 συνολικές αιτήσεις στο τρέχον πρόγραμμα και 17.571 αποφάσεις υπαγωγής.

Ωστόσο, τα μηνύματα της αγοράς για την πρόοδο των μέτρων της κυβέρνησης που αποσκοπούν στον εξηλεκτρισμό του στόλου των ιδιωτικών αυτοκινήτων στη χώρα είναι αμφιλεγόμενα. Καταρχάς, από τις ίδιες τις ανακοινώσεις του Υπουργείου προκύπτει ότι μόνο 2.585 δικαιούχοι έχουν πληρωθεί, ήτοι κάτι παραπάνω από το 17,5% των συνολικών εγκεκριμένων αιτήσεων. Επιπλέον, απόδειξη των δυσκολιών που αντιμετωπίζει το πρόγραμμα είναι και η ίδια η τροποποίηση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης του προγράμματος που δημοσιοποιήθηκε στις 28 Νοεμβρίου του 2023 με την οποία προστίθεται η υποχρέωση της ολοκλήρωσης της αγοράς του νέου αυτοκινήτου έως και 12 μήνες μετά την ένταξη στο πρόγραμμα ανεξάρτητα από την υπαιτιότητα της εν λόγω καθυστέρησης. Η τροποποίηση αυτή έγινε, σύμφωνα πάντα με τις ανακοινώσεις του Υπουργείου, καθώς το πλήθος των αιτήσεων δεν αντιστοιχούσε σε δικαιούχους που ήταν σε θέση οικονομικά να ολοκληρώσουν τη συναλλαγή, δεσμεύοντας έτσι χρήματα από τον ήδη περιορισμένο προϋπολογισμού του προγράμματος.

Οι παραπάνω εξελίξεις αναμφίβολα αναδεικνύουν τη μεγάλη υστέρηση διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας σε σχέση με τους αντίστοιχους ρυθμούς στις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες και την δυσκολία που αντιμετωπίζει η χώρα μας να ευθυγραμμιστεί με την ασκούμενη πολιτική σε πανευρωπαϊκό επίπεδο στο εν λόγω ζήτημα. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι εκπομπές CO2 από οχήματα ευθύνονται για το ένα πέμπτο του συνόλου των εκπομπών της ΕΕ και ότι ο Ευρωπαϊκός στόχος για την μείωση τους μέχρι το 2030  φτάνει το 55% σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα. 

Λαμβάνοντας υπόψιν όλα τα παραπάνω ερωτάται ο αρμόδιος κύριος Υπουργός:

  1. Ποιος είναι ο συνολικός αριθμός των αιτήσεων στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», ποιος ο αριθμός των εγκρίσεων και ποιος ο αριθμός των δικαιούχων που έχουν επιδοτηθεί από το παραπάνω πρόγραμμα; 
  2. Τι σκοπεύει να κάνει η κυβέρνηση με τους δικαιούχους του προγράμματος «Κινούμε Ηλεκτρικά 2» οι οποίοι δεν ολοκληρώνουν την αγορά νέου οχήματος εντός 12 μηνός, αλλά όχι με δική τους υπαιτιότητα;
  3. Ποιος είναι ο μεσομακροπρόθεσμος σχεδιασμός για την επέκταση των πλήρως εξηλεκτρισμένων οχημάτων του ιδιωτικού στόλου της χώρας;
  4. Σύμφωνα με το μέχρι σήμερα σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, πότε θα προκηρυχθεί το πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά 3 και με ποιους τρόπους θα διαφοροποιηθεί από τα προηγούμενα δύο προγράμματα;

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Μαμουλάκης Χάρης

Βέττα Καλλιόπη

Γαβρήλος Γιώργος

Δούρου Ρένα

Ζαμπάρας Μίλτος

Θρασκιά Ράνια

Κασιμάτη Νίνα

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Πούλου Γιώτα

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί